8.3.2011: 07.03.2011 – Den, kdy poprvé Microsoft oznámil práce na novém Xboxu Více aktualit


Recenze DEAD SPACE 2 - V kosmu je stále nebezpečno


Abych byl upřímný, když vyšel původní Dead Space, tak kolem mne proplul naprosto bez povšimnutí. Snad to bylo tím, že hra nešla ruku v ruce s několika milionovým hypem, nebo tím, že jsem byl skeptický k nové a „nezaběhnuté“ hře, jejíž překlad je „MRTVÝ VESMÍR“. No, ono vlastně „VOLÁNÍ POVINNOSTI“ není taky skvělý překlad, ale neodbíhejme od tématu.

Dead Space 2 Xbox 360

Ač jsem si tedy první Dead Space koupil až po půl roce a to ještě jenom z toho důvodu, že jsem tuto hru mohl hrát u známého, stala se jednou z těch her, které jsem dohrál asi 5×. Musel jsem mlátit hlavou do zdi, jak jsem byl zaslepen a říkal jsem si, že odteď už nesmím mít předsudky k novým hrám, za jejichž názvem není číslovka. Dead Space mě dostal. Dead Space mě chytil do svých chapadel a nepustil dříve, než po půl roce hraní.

Když EA ohlašovali, že má v lednu 2011 vyjít Dead Space 2, tak už jsem skeptický nebyl. Měl jsem předobjednáno a pouze se snažil vyvarovat různých gameplay videí a všeho materiálu, který by mi snad jenom trochu ukázal z nadcházejícího Dead Space 2. I když internetem kolovaly spekulace a texty typu: „Dead Space 2 bude více akce a méně horor“, neměl jsem strach. Bylo jasné, že zaběhnutý princip z jedničky bude přenesen do dvojky a bude ještě vyladěnější. Nebo aspoň jsem si to přál. A tak, dne 28.1.2011 jsem konečně mohl usednout do křesla, zapnout Xbox 360 a ponořit se do děje, v němž vesmír není bezpečný…

Ve hře Dead Space 2 hrajete opět za vesmírného inženýra Isaaca Clarka, který se nachází zavřený v jakési léčebně ve vesmírném městě Sprawl. Isaac sem byl zavřený po událostech z Dead Space, které si ve dvojce můžete pustit jako takové preview, aneb: „V minulém díle jste viděli“.

Nechci zde moc prozrazovat, ale pouze řeknu, že něco není v pořádku. Proč je Isaac zavřený v léčebně, proč se mu stále zjevuje jeho zesnulá přítelkyně Nicol Brennenová z prvního dílu a co se stalo s lodí USG ISHIMURA? Na tyto otázky budete muset přijít sami.

Rád bych začal atmosférou, protože mnoho lidí se ptá, jak moc atmosféra opadla oproti prvnímu dílu. A já s radostí mohu konstatovat že nijak. Naopak. Atmosféra ve druhém díle se mi zdá ještě hutnější, strašidelnější a více dech beroucí oproti jedničce. Nevím, snad je to způsobeno tou krásnou grafikou, nebo prostředím, či snad dokonce skvělým příběhem. Na každý pád mohu říci, že atmosféra, která se Vám bude linout z televizních obrazovek v tmavém pokoji o dvanácté večerní Vás bude nutit, abyste hráli dál a dál a vůbec nechtěli přestat. S prvním nekromorfem tak začíná skličující pocit, že se musíte dostat odněkud, odkud vlastně nevíte proč tam jste, co tam děláte a kdo za tím stojí.

Pokud jste hráli demo Dead Space 2, tak Vás musím ubezpečit, že co se týká grafiky, tak to byl pouze slabý čajíček. V plné hře je grafika dech beroucí. To, co autoři dokázali v Dead Space 1 bylo úžasné, ale až tady je to dokonalé. Možná si myslíte, že přeháním, ale až se podíváte z okna na vesmírné městečko Sprawl, které se nachází na Titanu, jednom z měsíců Saturnu, tak pochopíte. Nebo až se budete prodírat útrobami léčebny, nebo až dorazíte k…. Ale ne, já prozrazovat příběh nebudu.

Hra světla a stínů tady nemá chybu. Nedokážu si představit, že by autoři z Viscereal Games to mohli udělat lépe. Temné úzké uličky střídají o trochu více rozlehlejší důlní komplexy, ve kterých jen problikává pár světel. Ubikace jsou zase krásně nasvícené, ať už chemickými světly, nebo červenými diodami signalizující, že něco nefunguje.

Efekty zbraní z nichž vychází modrý laser jsou zase o něco uvěřitelnější. Ve světě, ve kterém žije Isaac Clark by nechtěl žít nikdo, ale nahlédnout do něj by chtěli všichni.

Nekromorfové jsou hnusní, jsou odporní a slizcí. Ale to je dobře, protože jsou skvěle ztvárnění a vymodelovaní. Jejich sliz, respektive blitky, (ano, jeden z nich se totiž jmenuje Puker = odvozeno od anglického slova PUKE = zvracet) kapou všude, dokonce i tam, kde to nejmíň čekáte. Opět zde platí, že pokud chcete přežít, musíte jim useknout či odstřelit končetiny. Pokud tak neuděláte, tak mi věřte, že Vás čeká bolestivá smrt. A to neříkám jen tak, protože až uvidíte animaci, jak Vám nekromorf cupuje nejdříve horní polovinu těla a pak přiběhnou další a doslova rozdrancují Vaši dolní část, nebude se Vám chtít umírat.

Občas se na internetu setkám s názorem, že je to vlastně jakási recyklace prvního dílu. Že Dead Space 2 nepřináší nic nového, krom rozšířeného příběhu. Že je to opět koridor. Já říkám, nikoliv.

Koridor? Trochu ano, ale dyť je to hororová hra. Jak by bylo možné v otevřeném světě navodit dech beroucí atmosféru? Recyklace? Ale kde že. Když něco funguje, tak proč to měnit? Kdyby autoři změnili zaběhnutý systém, byl by internet zase plný diskuzí, pročse to a ono změnilo.

Zvuková stránka hry je dobrá. Nejsou to samozřejmě zvuky z Bad Copany 2, ale s mým hudebním hluchem si autoři dělat starosti nemusí. Možná bych uvítal trochu více hluku z větracích šachet, protože přeci jenom jsme v uzavřeném prostoru, kde větráky běží o sto šest, ale to už je jen můj názor. Jinak skřeků, jekotů, výbuchů a dalších efektů je hra plná. Občas jsem měl někdy pocit, že se všechno moc prolíná a trochu v tom „křupne“, ale je možný, že to může být způsobeno menším výkonem beden.

Nebudu Vám zde popisovat jednotlivé zbraně, pouze řeknu, že ve dvojce přibylo pár nových kousků a máte tak další možnosti, jak si pohrát s nekromorfy. Jinak opět nám tu zůstala stará známá Stáze, která nepřátele zpomalí a nebo kinetická energie, kdy můžete nekromorfa například probodnout vedle Vás ležící železnou tyčí. Pokud ho budete chtít ušlapat, tak jen do toho…

Suma sumárum, Dead Space 2 je hra s výborným příběhem, ještě lepší hororovou atmosférou s trochu akčnějším pojetím, ale k frenetickým bojům má daleko, což je rozhodně velké plus. Do dalšího dílu, který rozhodně bude, bych ještě jenom vyladil zvukovou část a možná přidal trochu více druhů nepřátel. Jinak už mě nenapadá, co bych hře mohl vytknout.

Hra má také multiplayer, ale o tom si povíme až jindy.



Singleplayer: 9/10.



BlackHawkCZ

Láďa Prochy | Pondělí 7.02.2011, 10:33 | Hry | >>> trvalý odkaz >>> | tisknout | 2074x



Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

K textu nebyl napsán žádný komentář.

Přidej komentář!



Příspěvěk je formátován Texy! syntaxí. Není povoleno HTML, odkazy se převádějí automaticky.
kontrolní otázka: Xbox 360 je?
Odpověd: